StartUp/Design Thinking and Global Start-Up

CHAPTER 1 Stanford Design Thinking and ASEAN Startup

지혜의 시작 2022. 6. 30. 20:41
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The Industrial Revolutions

- 산업 혁명 : 기존의 생산 방식에서 혁명적인 변화가 일어나서 사회 구조, 정치역학적인 구조들이 바뀌게 되는 것 

- Industry 1.0 : 증기기관(1784), 기계화 생산, 사람의 노동력을 기계로, 도시로 이동, 도시화 

- Industry 2.0 : 전기.화학(1870), 대량 생산, 자동차 대중화, 공산품 발현

- Industry 3.0 :  IT기술(1969),부분 자동화, 단순 반복 로봇, 생산 속도 UP 

- Industry 4.0 : 로봇 인공지능(Now), 자동 생산, cyber & physical system, Mass customization

* Products have been becoming more complex, smarter, and increased

* Business Model Innovator가 중요해지고 있다 ---> 어떤 방향으로 경험을 해야 할까?

--------------> Stanford Design Thinking

 

What is the Design?

- '분석'에 반대되는 말

- 핵심은 사고의 확장

- 원하는 목적을 달성하기 위한 여러가지 방법들에 대해 고민을 하는 것

- Analysis is a forward problem that finds the effect for a given cause

- Design is an inverse problem that finds the cause to get desired effect

- To design, we need knowledge of cause-and-effect (physics, engineering, economics, psychology, 동역학, 고체역학, ..) : Domain Knowledge

 

Complex Design

- 점점 design이 복잡해지고 있다!

- For the success of development project, we must need..

1. Design Process --> Design Thinking

2. Design Team

to meet the time-to-market within given resources(human efforts, cost, facilities)

 

Best design is Not made by rule of thumb or just by instinct

Good design is realized by proper methods, procedures and principles.

--------> Design Thinking

 

Stanford Human Centered Design Thinking

1. Empathize : 고객의 needs를 공감

2. Define : 고객의 Problem을 Define ---> 핵심 문제를 1~2개정도로 수렴시킨다!

3. Ideate

4. Prototype

5. Test

------> 고객의 Feedback을 바탕으로 1~5번 반복

- Empathize, Define ----> 80% efforts

- 3,4,5 -----> 20% efforts

 

Design Thinking [Problem Solving Framework]

- Human Centered Design Thinking :

Stanford dSchool's Design Framework which enables to prototype "what - customer - truly - wants" product(MVP)

through empathy interview and iterative test

 

* MVP(Minimum Viable Product)

: 고객의 피드백을 받아 최소한의 기능을 구현한 제품, 시제품 전 단계

 

Idea Generation Method

- BrainStorming

- Storyboarding : 가상 고객을 정해서 고객의 behavior마다 어떤 service가 들어가야 하는지를 파악

- Bio-mimic : 자연에서 idea를 가져온다

- TRIZ : 고객이 원하는 기능중에 상반되는 것들을 취합(Compromise)해서 개발

 

Idea Evaluation : Question for Design

- Is this a good design?

- Why is this design better than others?

- How do you make design decisions?

- Is my decision rational?

- I thought that was a good idea. Why didn't it work?

- Can it be made?

 

Design Considerations

<Design for X>

- Design for Performance (DFP) : budget은 다 줄게 performance만 향상시켜!

- Design for Value (DFV)

- Design for Quality (DFQ) : Cost는 상관없으니 high-quality로 가자

- Design for Cost (DFC)

- Design for Manufacturing (DFM)

- Design for Assembly (DFA)

- Design for Test (DFT)

- Design for Reliability (DFR)

- Design for Environment (DFE)

..

 

 

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