The Industrial Revolutions
- 산업 혁명 : 기존의 생산 방식에서 혁명적인 변화가 일어나서 사회 구조, 정치역학적인 구조들이 바뀌게 되는 것
- Industry 1.0 : 증기기관(1784), 기계화 생산, 사람의 노동력을 기계로, 도시로 이동, 도시화
- Industry 2.0 : 전기.화학(1870), 대량 생산, 자동차 대중화, 공산품 발현
- Industry 3.0 : IT기술(1969),부분 자동화, 단순 반복 로봇, 생산 속도 UP
- Industry 4.0 : 로봇 인공지능(Now), 자동 생산, cyber & physical system, Mass customization
* Products have been becoming more complex, smarter, and increased
* Business Model Innovator가 중요해지고 있다 ---> 어떤 방향으로 경험을 해야 할까?
--------------> Stanford Design Thinking
What is the Design?
- '분석'에 반대되는 말
- 핵심은 사고의 확장
- 원하는 목적을 달성하기 위한 여러가지 방법들에 대해 고민을 하는 것
- Analysis is a forward problem that finds the effect for a given cause
- Design is an inverse problem that finds the cause to get desired effect
- To design, we need knowledge of cause-and-effect (physics, engineering, economics, psychology, 동역학, 고체역학, ..) : Domain Knowledge
Complex Design
- 점점 design이 복잡해지고 있다!
- For the success of development project, we must need..
1. Design Process --> Design Thinking
2. Design Team
to meet the time-to-market within given resources(human efforts, cost, facilities)
Best design is Not made by rule of thumb or just by instinct.
Good design is realized by proper methods, procedures and principles.
--------> Design Thinking
Stanford Human Centered Design Thinking
1. Empathize : 고객의 needs를 공감
2. Define : 고객의 Problem을 Define ---> 핵심 문제를 1~2개정도로 수렴시킨다!
3. Ideate
4. Prototype
5. Test
------> 고객의 Feedback을 바탕으로 1~5번 반복
- Empathize, Define ----> 80% efforts
- 3,4,5 -----> 20% efforts
Design Thinking [Problem Solving Framework]
- Human Centered Design Thinking :
Stanford dSchool's Design Framework which enables to prototype "what - customer - truly - wants" product(MVP)
through empathy interview and iterative test
* MVP(Minimum Viable Product)
: 고객의 피드백을 받아 최소한의 기능을 구현한 제품, 시제품 전 단계
Idea Generation Method
- BrainStorming
- Storyboarding : 가상 고객을 정해서 고객의 behavior마다 어떤 service가 들어가야 하는지를 파악
- Bio-mimic : 자연에서 idea를 가져온다
- TRIZ : 고객이 원하는 기능중에 상반되는 것들을 취합(Compromise)해서 개발
Idea Evaluation : Question for Design
- Is this a good design?
- Why is this design better than others?
- How do you make design decisions?
- Is my decision rational?
- I thought that was a good idea. Why didn't it work?
- Can it be made?
Design Considerations
<Design for X>
- Design for Performance (DFP) : budget은 다 줄게 performance만 향상시켜!
- Design for Value (DFV)
- Design for Quality (DFQ) : Cost는 상관없으니 high-quality로 가자
- Design for Cost (DFC)
- Design for Manufacturing (DFM)
- Design for Assembly (DFA)
- Design for Test (DFT)
- Design for Reliability (DFR)
- Design for Environment (DFE)
..